Thursday, June 9, 2011

behaalotcha answers

BeHa’alotcha 5731
במדבר פרק י
(לה) ויהי בנסע הארן ויאמר משה קומה יקוק ויפצו איביך וינסו משנאיך מפניך:
(לו) ובנחה יאמר שובה יקוק רבבות אלפי ישראל: פ
And it came to pass, when the ark set forward, that Moses said: 'Rise up, O LORD, and let Thine enemies be scattered; and let them that hate Thee flee before Thee.' And when it rested, he said: 'Return, O LORD, unto the ten thousands of the families of Israel.' 
Alef.
    1. Although it may appear that Moshe calls upon HaShem to Give the sign for the encampment to move, HaShem has Authorized him to do so. Consequently, when Moshe gives the sign, it is tantamount to HaShem Giving the sign since it was HaShem Who originally set up this pattern.
משנה מסכת אבות פרק ב משנה ד
[ד] הוא (רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא) היה אומר עשה רצונו כרצונך כדי שיעשה רצונך כרצונו בטל רצונך מפני רצונו כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך.
    The extension of the sentiment in Avot to our issue is that Moshe subsumed his personal will to the Divine Will, and therefore when Moshe gave the order for the encampment to move, it was the same as if HaShem had Done so, since they were both on the same wavelength.
    2.  Either one of the following might qualify as representing the sentiment in BaMidbar 10: 
תהלים פרק צד
(א) קל נקמות יקוק קל נקמות הופיע:
תהלים פרק קטו
(א) לא לנו יקוק לא לנו כי לשמך תן כבוד על חסדך על אמתך:
Beit.
    1. The common denominator in the two Midrashim is that an equation is drawn between God and Israel, maintaining that whoever hates Israel, is tantamount to hating God, Chas VeShalom.  The difference the two sources is reflected in the second source stating that the reason why others hate the Jews is because they clearly enact the lifestyle that HaShem has Commanded them to undertake. Consequently, when others attack Israel, they are really attacking God because the Jews represent God and His Commandments on earth, which is the cause of fury and frustration on the part of non-Jews.
    2.   The discussions surrounding Amalek would appear to be another manifestation of this idea:
שמות פרק יז
(טז) ויאמר כי יד על כס קה מלחמה ליקוק בעמלק מדר דר:
רש"י שמות פרק יז פסוק טז
כי יד על כס קה - ידו של הקדוש ברוך הוא הורמה לישבע בכסאו להיות לו מלחמה ואיבה בעמלק עולמית, ומהו כס, ולא נאמר כסא, ואף השם נחלק לחציו, נשבע הקדוש ברוך הוא שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה שמו של עמלק כולו, וכשימחה שמו יהיה השם שלם והכסא שלם, שנאמר (תהלים ט ז) האויב תמו חרבות לנצח, זהו עמלק שכתוב בו (עמוס א יא) ועברתו שמרה נצח, (תהלים שם) וערים נתשת אבד זכרם המה, מהו אומר אחריו (תהלים ט ח) וה' לעולם ישב, הרי השם שלם, (תהלים שם) כונן למשפט כסאו, הרי כסאו שלם:
דברים פרק כה פסוק יח  
אשר קרך בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחריך ואתה עיף ויגע ולא ירא אלקים:
רש"י דברים פרק כה פסוק יח
 דבר אחר לשון קור וחום, צננך והפשירך מרתיחתך, שהיו כל האומות יראים להלחם בכם ובא זה והתחיל והראה מקום לאחרים. משל לאמבטי רותחת שאין כל בריה יכולה לירד בתוכה, בא בן בליעל אחד קפץ וירד לתוכה. אף על פי שנכוה, הקרה אותה בפני אחרים:
פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא ג - זכור
א"ר חוניא לאמבטי רותחת שלא היה ברייה יכולה לירד בתוכה ובא בן בליעל אחד וקפץ וירד בתוכה אף על פי שניכווה, אלא הקירה לפני אחרים. כך מן שיצאו ישראל ממצרים נפלה אימתן על כל אומות העולם, אז נבהלו אלופי אדום וגו' תפל עליהם אימתה ופחד (שמות טו: טו - טז), וכיון שבא עמלק וניזדוג להם אף על פי שנטל את שלו מתחת ידיהם, אלא הקירן לפני אומות העולם.
    In other words, the throne of HaShem is never considered whole until the Divine Antagonist, who attacks the Jews, despite God’s obvious involvement with them and readiness to Perform miracles on their behalf, is defeated. Yet, ostensibly, isn’t it the Jewish people that Amalek attacks, not God? הא בהא תליא.
Gimel.
    1. The term שובה according to R. Hirsch in BaMidbar 10:36 would suggest that in the future, when the Jewish people has expanded due to reproduction as well as conversion, HaShem will be able to Be within the people’s midsts if He now Dispenses their enemies whose intention is that population expansion never takes place.
2. רש"י במדבר פרק י
(לו) שובה ה' - מנחם תרגמו לשון מרגוע וכן (ישעיה ל, טו) בשובה ונחת תושעון:
רבבות אלפי ישראל - מגיד שאין השכינה שורה בישראל פחותים משני אלפים ושתי רבבות:
    RaShI appears to understand the verse as describing a present rather than future circumstance.
3.   Sephorno’s idea is that the verse is describing the present situation of the Jewish people, because, in addition to the 603,550 men above twenty that were counted in the census (Shemot 38:26), once women and children were included. But if HaShem is Destroying His Enemies and we are describing a present situation, what is implied by His “Returning” to the Jewish people? They already number hundreds of thousands, it not more. If, as R. Hirsch contends, a future situation is being envisioned, then the idea of “Returning” to a people that has the potential to become that much greater in number would be in order. 

No comments:

Post a Comment