Wednesday, May 22, 2013

behaalotcha answers


BeHa’alotcha 5716
במדבר פרק י
(להוַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה קוּמָה יְקֹוָק וְיָפֻצוּ אֹיְבֶיךָ וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶיךָ מִפָּנֶיךָ:
(לווּבְנֻחֹה יֹאמַר שׁוּבָה יְקֹוָק רִבְבוֹת אַלְפֵי יִשְׂרָאֵלפ
And it came to pass, when the ark set forward, that Moshe said: 'Rise up, O LORD, and let Thine enemies be scattered; and let them that hate Thee flee before Thee.' And when it rested, he said: 'Return, O LORD, unto the ten thousands of the families of Israel.' 
Alef.
1. The apparent contradiction is with regard to who decides whether to set out on a journey or notMoshe calling upon HaShem or HaShem independently? The Midrash explains that it is a joint undertaking, i.e., HaShem will Indicate that it is time to travel when Moshe requests it of him. This becomes an instance of the rule Tzaddik Gozer VeHaKadosh Baruch Huh Mekayem (the righteous one [Moshe] decrees and the Holy One, Blessed Be He Makes the decree happen).
משנה מסכת אבות פרק ב משנה ד
הוא (רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא) היה אומר:
עשה רצונו כרצונך, כדי שיעשה רצונך כרצונו.
בטל רצונך מפני רצונו כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך.
i.e., when a person and HaShem are on the same page, it becomes indistinguishable as to who leads and who follows. Assuring that there is no disconnect between the wills of HaShem and His Followers is an ideal towards which every religious individual attempts to strive.
2.  The parallel verse in Tehillim is found in 68:2
Let God arise, let His enemies be scattered; and let them that hate Him flee before Him.
רש"י תהלים פרק סח פסוק ב
(ביקום אלקים יפוצו אויביו - עמלק וכיוצא בו:
אבן עזרא
(ביקום אלקים יפוצו אויביו - זה המזמור נכבד מאד ורובי מפרשים פירשוהו על מתן תורה ועדותם הבם סיני בקדש רק לא יוכלו לדבק הטעמים כי אחר שנכנסו לארץ ישיב לבקיעהים בצאת אבותינו ממצרים וזאתאיננה דרך נכונה והנכון בעיני כי זה המזמור חברו דוד על המלחמשהיתה לו עם ערליורוב מחנהו היה יהודה ובנימן וזבולון ונפתלי אז נראתה גבורתם במלחמה על כן הזכירם והעד שהחל יקום וזה דומה לדברימשה קומה הוהטעם כי בקומו ינוסו מיד המשנאים וטעם הקימה הראות גבורתו:
רד"ק
(ביקום אלקיםעל דרך (במדבר ילהקומה הויפוצו אויביךוהקימה היא הֵרָאוֹת גבורתווטעם יקוםיתכן דרך תפלה או דרך נבואהאמר כי כן יהיה שיקום אלקים אז ויפוצו אויביווכן היה שיצא מלאך הוהכה בהםקפ"ה אלף:
אלשיך
(בועל הראשון החל ואמר יקום אלקים כווהנה ראוי לשים לב אל היות פסוק זה שלא לנוכח ושל אחריו לנוכחוגם כי בתורה נאמר (במדבר י להויפוצו אויביך ופה נאמר יפוצו אויביו בלא וי"ואך הנה אמרו רבותינוז"ל (נדרים ח בכי לעתיד במה שמכלה את הרשעים ומלהט אותם ושורפם הוא מרפא ומענג את הצדיקיםשנאמר (מלאכי ג יטהנה יום בא בוער כתנור והיה כל זדים וכל עושי רשעה קש ולהט אותם כווזרחה לכםיראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה כו', ואמרו רבותינו ז"ל כי מה שמלהט ושורף את הרשעים הוא עצמו מרפא ומענג את הצדיקיםשאמרו לעתיד לבא הקדוש ברוך הוא מוציא חמה מנרתקה ושורפת הרשעיםוהיא עצמה תרפא את הצדיקים:
ועל הדרך הזה יהיה פה ענין הכתוביםכי אלקים שהוא אש אוכלה תלהט את הרשעים מלפניוומשמחת ומענגת את הצדיקים שלפניווהוא שאמר דוד הנה מאמר משה היה קומה הויפוצו אויביך כו', כי האויביםיפוצו והשונאים ינוסו אך ישארו בחיים אלו ואלואמר הנה ידעתי כי יקום אלקים מגלות שכינה לעתיד שהיא שם אלקיםואז לא יבצר ממה שאמר משה רבינו ע"ה כשיקום אלקים שיפוצו אויביו וינוסו משנאיו מפניואךשאלתי ובקשתי אינו זה בלבד ושישארו חייםכי אם (גשכהנדוף עשן תנדוף אשר ידפנו רוח סועה מסערבאופן בל יראה ובל ימצא רמז מנהוכן יהיה פזורם כפזור העשןכי לא שמאליהם יפוצו מלפניךכי אםשתנדוף אותם בעצמך לבל ישאר למו שורש וענףועל הסוג השני הם משנאיך הנסים מפניך לא תתן להם בית מנוס רק ימסו מלפניך כהמס דונג מפני אשכי תהיה אתה להם לאש והם לדונג לפניך שמלא כל הארץכבודך והמס ימסו בכל מקום שהם כהמס דונג כומפני אלקים:
מלבי"ם
(ביקוםיצייר איך בקום אלקים להושיע את עמו נפוצו אויביו מפניוולקח מליצתו מימי המדברשכתוב ויהי בנסוע הארון ויאמר משה קומה הויפוצו אויביך וכו':
מלבי"ם ביאור המילות
(באויביומשנאיוהתבאר למעלה (י"ח י"ח), כי השונא הוא פחות מן האויבשיש שונא בלתי דורש רעתו בפועלויצייר שהאויבים התקבצו למלחמהוהשונאים עומדים מרחוקהאויבים יפוצווהשונאים כשיראומרחוק ינוסו:
Beit.
1. The common denominator in the two Midrashim is the assumption that attacks against the Jews are in actuality attacks against HaShem. However, whereas the Sifre sees the issue as a one-sided matter, i.e.,whomever attacks the Jews, attacks HaShem, BaMidbar Rabba emphasizes that the entire reason why others attack the Jews, is their association with HaShem. Consequently, when the Jews are avenging the wrongs done to them, they are simultaneously avenging God, whose connection with the Jews brought on others attacks.
2. 
פסיקתא רבתי (איש שלוםפיסקא יב - זכור
א"ר הונא למה"ד לאמבטי רותחת שהיו הכל בורחים הימנה בא אחד וקפץ לתוכה והפשירה מיד באו הכל ורחצו (לתוכה) [בתוכה], כך ישראל כיון שיוצאים ממצרים היו בורחים מהם שמעו עמים ירגזון אז נבהלו וגו' (שמות ט"ו י"ד וט"ובא עמלק והפשירם.

שמות רבה (וילנאפרשת בא פרשה טו
מיד שרן של מצרים ירד לאבדם שנא' (שמות ידוהנה מצרים נוסע אחריהםפרעה נוסע אחריהם לא נאמר אלא מצרים זה השר שלהןמיד וייראו מאדאמר להם הקדוש ברוך הוא אל תיראו.
Gimel.
1.  R. Hirsch understands שובה” as connoting following HaShems Dispersal of His enemies, He should Return to His People and all those who have joined His People, an occurrence that will take place in the far future.
2.  R. Hirsch disagrees with RaShI. שובה” does not mean that HaShem can Relax now that the enemies have been dispersed and defeated, but rather He can turn His Attention to deepening His Peoples as well as those who will become their fellow travelers, commitment to Tora and Mitzvot.
3.  The flaw in Sephornos interpretation is that if at other points when a census was taken, only the men above the age of twenty were numbered, e.g.,
שמות פרק ל
(ידכֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת יְקֹוָק:
רש"י
(ידמבן עשרים שנה ומעלה - למדך כאןשאין פחות מבן עשרים יוצא לצבא ונמנה בכלל אנשים:
Consequently, to propose at this point that suddenly women and children are included in the calculation would not be consistent with the Toras approach.





No comments:

Post a Comment