VaEra 5713
Alef.
אות מופת מטה לנחש
Beit.
Alef.
אות
אות לגבי ב"י. דבר שמודיעים ע"י. בפני פרעה, מופת. חידוש בתהליך העולם. | דבר מחודש. שנוי בטבע העולם; לא מודיעים מקודם. | דבר שנשאר בדמיון; מודיעים מקודם | רמב"ן |
גודל השולח (ה') | גודל השליח (משה) | ספורנו | |
יתאמן, יתאמת ענין זולתו. כל מופת כן אות. | יותר כוללת. כוונה להודע, ליזכר. כל אות לאו מופת. | ביאור |
- Since Sephorno posits that the difference between Ot and Mophet is a matter of whether the objective is to advance the status of the sender or the surrogate, a single action could accomplish both, i.e., advance the interests of both HaShem as well as Moshe.
לא היתה הודעה לפני המעשה. | היתה הודעה לפני המעשה. | רמב"ן |
להודיע על אמיתת מציאות השולח (ה') | להודיע על אמיתת השליח (משה) | ספורנו |
ה' רוצה שפרעה יודה על מציאותו. | מטרה שב"י יזכר כח ויכולת ה' כדי שלא יפסידו תקוה בגאולתם. | ביאור |
Beit.
- Shemot Rabba—in order to completely demoralize the Egyptians an attack against the object of their worship is followed by attacks upon the people themselves (either from frogs on, i.e., a) the frogs inconvenienced everyone by being all over, the lice attacked everyone’s bodies, the wild animals were everywhere and attacked people, the boils were difficult for the individuals to withstand, etc., or even with regard to blood itself, once the river turned to blood, the people were unable to drink water.)
- Mishnat R. Eliezer 19; Midrash Leket Tov—Rather than viewing the river as a deity, these Midrashim see the transformation of the river into blood as a metaphor for the savagery with which the Egyptians persecuted the Jews, using the river as a lethal weapon by which to kill their young.
- RaShI felt that the Midrash Rabba fits better with the first part of the verse:
כה אמר ה' בזאת תדע כי אני ה'
הנה אנכי מכה במטה אשר בידי על המים אשר ביאר ונהפכו לדם
- While the end of the verse could support either Midrashic interpretation, RaShI might have believed that the beginning of the verse implies that the plague was intended to make clear who HaShem Is. Consequently, the devaluation of the Egyptians’ other gods would be a first step in the eventual acknowledgement of God’s Existence and Power by Pharoah and the rest of the Egyptian population. (According to Ibn Ezra, the plagues were for the benefit of the many Jews who no longer believed in their heritage, as well. )
No comments:
Post a Comment